Voor jou?

Wij mensen zijn uitgerust met vrijwel dezelfde regelmechanismen als de dieren. Deze worden echter beperkt of geblokkeerd door het rationele deel van onze hersenen.

Wij kunnen ons bijvoorbeeld “groot houden” of “doorzetten” en daarmee een volledige ontlading in de weg staan. Dit kan resulteren in posttraumatische stress symptomen.
 
Voorbeelden:

  • Angst, paniek, hartkloppingen, oppervlakkig ademen, overmatige alertheid of prikkelbaarheid, onrust en slapeloosheid.
  • Depressie, uitputting, gevoel van hulpeloosheid of onmacht, verminderde spierkracht.
  • Dissociatie, gevoel dat (een deel van) je lichaam niet van jou is, beperkt spectrum van gevoelens
  • Ontkenning: het trauma is niet gebeurd of het is niet belangrijk.
Maaike Bluemink Traumatherapie

Trauma is geen psychologisch maar in de eerste plaats een biologisch verschijnsel. Door de taal van het lichaam te spreken kunnen wij ons lichaam genezen” 

- Peter. A. Levine 

Neem je dit bij jezelf waar?

  • Je voelt jezelf continu “aan” staan, bent rusteloos en moe.
  • Je hebt moeite met concentreren.
  • Je bent veel aan het piekeren.
  • Je hebt een heftige gebeurtenis meegemaakt en blijft daar alsmaar aan denken.
  • Je ademhaling gaat te snel, of onvoldoende diep.
  • Je hebt onbegrepen angsten, gevoel van paniek en je kunt het niet veranderen.
  • Je slaapt slecht in en hebt moeite met doorslapen.
  • Je hebt chronische pijnklachten of onvoldoende verklaarde klachten.
  • Je bent steeds gespannen.
  • Je hebt last van stemmingswisselingen, boosheid, depressie.
  • Je emoties houden je in de greep op een overweldigende wijze, je kunt dit niet veranderen.

Is dit wat je graag wilt?

  • Je kunt je op tijd ontspannen.
  • Je kan focussen en aandachtig zijn.
  • Je wilt mijmeren en vrij voelen.
  • Je hebt je tegenslag beleefd en je gaat gesterkt verder met je leven.
  • Een gevoel van openheid en connectie met de ander.
  • Je ademhaling gaat als vanzelf en voelt ontspannen. 
  • Je hebt jezelf onder controle en kalmeert wanneer het binnenin niet oké voelt.
  • Je slaappatroon zorgt voor voldoende energie en herstel.
  • Het leven beter aankunnen.
  • Al je emoties kunnen ervaren, blijheid en gezelligheid in je leven.
  • Om kunnen gaan met veranderingen in je leven.
  • Vertrouwen voelen in het functioneren van je eigen lichaam.

Wil je dit verder uitzoeken? Neem dan gerust contact met me op om te kijken of ik wat voor je kan betekenen. Samen onderzoeken we waar de spanning in je lichaam zit en wat jouw overlevingsmechanisme is.